رویداد۲۴| حسین فلاحی: شرکت آمریکایی هرمیوس، آزمایش پروازی پهپاد هدایتشونده از راه دور کوارترهورسام کی وان (Quarterhorse Mk ۱) را انجام داد. این پهپاد برای پشتیبانی از توسعه هواپیماهای با سرعت ماخ بالا و مافوق صوت طراحی شده است.
آنچه دیگران میخوانند
ین آزمایش بر برخاست و فرود با سرعت بالا، به ویژه مانورهای دشوار به دلیل نوع بهینه شده هواپیما برای پرواز با سرعت بالا، تمرکز داشت. آزمایش پروازی این پهپاد در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا انجام شد. در این آزمایش، اجزای کلیدی هواپیما مانند آیرودینامیک، پایداری و فرماندهی و کنترل نیز ارزیابی شدند.
علاوه بر این، نیروی محرکه، سیستمهای سوخت و هیدرولیک پهپاد مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابیهای بیشتر شامل سیستمهای اویونیک، نرمافزار پرواز، تلهمتری و سیستمهای خاتمه پرواز بود.
اولین نمونه اولیه Mk ۰ آزمایشهای زمینی را به پایان رسانده است. Mk ۱ اخیراً اولین پرواز آزمایشی خود را به پایان رسانده است و Mk ۲ که در حال حاضر در دست توسعه است، موتور F۱۰۰ را از نسخههای اولیه F-۱۶ دریافت خواهد کرد و قادر خواهد بود به سرعت ۲.۵ ماخ (حدود ۳۰۶۰ کیلومتر در ساعت) برسد.
نمونه اولیه پیش تولید Mk ۳ به یک موتور هیبریدی توربوجت – رمجت چیمرا مجهز خواهد شد که امکان شتاب گیری آن تا ۴ ماخ (حدود ۴۹۰۰ کیلومتر در ساعت) را فراهم میکند.
گامهای بلند به سوی هواپیماهای مافوق صوت
هرمیوس یک نقشه راه برای توسعه چهار هواپیما، هر کدام با هدف خاص، با هدف نهایی شکستن رکورد سرعت هوایی که در اختیار SR-۷۱ بلک برد است، ترسیم کرده است. فناوری های هر هواپیما به تدریج افزایش مییابد و به هرمیوس اجازه میدهد تا ریسک برنامه را بین چندین وسیله نقلیه توزیع کند:
Mk ۰: فقط آزمایش زمینی، تاکسی فرماندهی و کنترل از راه دور را نشان میدهد.
Mk ۱: اولین وسیله نقلیه پروازی، برخاست و فرود از راه دور را نشان میدهد.
Mk ۲: هواپیمای مافوق صوت که پرواز مافوق صوت خودکار زیر ۳ ماخ را نشان میدهد.
Mk ۳: انتقال توربوجت به رمجت را نشان میدهد و تلاش میکند رکوردهای SR-۷۱ را بشکند.
Mk ۰ ظرف شش ماه طراحی و ساخته شد و تمام اهداف آزمایشی آن تنها در ۳۷ روز آزمایش تکمیل شد. به طور مشابه، Mk ۱ تنها در هفت ماه طراحی، ساخته و ادغام شد.
کوارترهورسام کی ۱ که سال گذشته رونمایی شد، اولین نمونه از مجموعهای از نمونههای اولیه است که به عنوان بخشی از برنامه عملیاتی کردن هواپیماهای مافوق صوت هرمیوس توسعه داده شده است.
اکنون که مونتاژ کوارترهورسام کی وان تکمیل شده است، تیم توسعه در حال گذار به مرحله آزمایش یکپارچه این هواپیما است. در ماههای آینده، این وسیله نقلیه مجموعهای از آزمایشها را در سراسر زیرسیستمهای خود، ایستگاه زمینی، عملیات و عوامل انسانی پشت سر خواهد گذاشت تا برای آزمایش پرواز در اواخر امسال در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، کالیفرنیا آماده شود.
با تکمیل پهپاد Mk ۱، هرمس همچنین جزئیاتی در مورد برنامههای Mk ۲ به اشتراک گذاشت، که شبیه پهپاد D-۲۱ است که با A-۱۲ (سلف SR-۷۱) جفت شده بود و انتظار میرود آزمایشهای مافوق صوت آن سال آینده آغاز شود. این هواپیمای کنترل از راه دور از یک موتور پرتاند ویتنی F۱۰۰، همان توربوفن پسسوز که جنگندههای F-۱۵ و F-۱۶ از آن نیرو میگیرند نیرو میگیرد.
موتور
این پهپاد از یک موتور GE J۸۵ نیرو میگیرد. این موتور همان موتوری است که در جنگنده مافوق صوت F-۵ نورثروپ گرومن و جت آموزشی T-۳۸ تالون استفاده شده است. Mk ۲ که در حال حاضر در کارخانه آتلانتای این شرکت در حال تولید است، تقریباً به اندازه یک F-۱۶ خواهد بود و انتظار میرود اولین پرواز خود را اواخر امسال انجام دهد.